Translate

Saturday, 19 October 2013

TERBARU DARI PARANGTAMMAN.

Parang potong tulang.....TEMPAHAN KHAS.


Berat keseluruhan - 1.1kg


Berat mata + hulu - 775gram.


Tebal mata - kurang 1cm.


Mata - spring lori 11"
Kayu - Kerantai (hulu), Akasia (sarung)
Kegunaan - potong tulang lembu/kambing.
Harga - RM250.00.
( Telah Di Jual )

Parang ini telah di booking oleh saudara dari Felda Jelai 2. Pada awalnya, ia di buat untuk kegunaan sendiri. Namun setelah saudara dari Jelai melihat satu video yang saya rakam, beliau terus memBOOKING parang ini. Kena buat lain lah nampaknya. Ini video tersebut....




Parang dalam video tersebut adalah gambar parang yang tertera di atas. Ia merupakan parang yang ke 3 pernah di buat seumpamanya. Dan cara inilah yang saya lakukan untuk menguji katahanan mata parang. 
Paku yang di gunakan berukuran 4 inci. 2 bilah sebelumnya telah bertukar tangan sebaik melihat parang tersebut beraksi. Bermakna saya terpaksa membuat lagi untuk kegunaan sendiri. 

Dalam koleksi saya sendiri ada 3 bilah parang yang mampu memotong tulang. Ini antaranya gambarnya.....



Berat keseluruhan - 1.8kg
Berat mata + hulu - 1.3kg



Berat keseluruhan - 1.8 kg
Berat mata - 1.3 kg.
( Telah Di Jual )


Memang khas untuk tulang. Tapi mata parang ni bukan saya buat. Harga pun boleh tahan. Di sebabkan agak berat, tu yang saya cuba buat sendiri. Yang ringan sikit. Tapi masih mampu memotong tulang. Tapi....tulah...bila siap satu, orang amik. Buat satu lagi....di amik orang gak. Yang ketiga nipun belum sempat buat hulu dah kena booking. Alhamdulillah.....penat wooo...semuanya manual.

Tapi tak pe. Lepas ni saya akan cuba buat yang lagi ringan dan mampu berkerja memotong tulang gak. Doa kanlah....moga di izinkan tuhan.....Parang yang 2 kilo ni sapa-sapa nak, tipon je.






3 comments:

  1. En. Firdaus, sila hubungi saya. Stok ada sebilah lagi. Yang berat mata hulu 1 kg lebih tu. Sarung kayu sepetir. Gambar pertama selepas video.

    ReplyDelete
  2. Ado lg x mato yg cmni bang??

    ReplyDelete