Translate

Saturday 19 January 2013

Salam...dah lama sangat tak update blog. Parang pun dah banyak yg siap tapi tak sempat nak upload. Maklum...banyak sangat kerja. Ada gak yg bertanya mana gambo baru....ha...yg ni dapat diselamatkan. Sebelum ni, parang yg dah siap tak sempat ambik gambau dah tukar geran.
       Apa pun , minta maaf kerana lama tak update.

       Sekarang nih, saya banyak membuat sarung tempahan pelanggan sahaja. Yg datang dari dalam dan luar palong. Ada gak yg sudi menjual hasil kerjatangan saya. Dan sambutan amat menggalakkan. Kalau dari palong sendiri memang ramai yg berminat. Kadang kala sampai tak cukup tangan. Namun berkat tunjuk ajar SIFU, saya dapat menyiapkan semua tempahan walaupun ada di antaranya lewat dari tarikh yg di janjikan.



                          Buat masa ini, ada beberapa bilah parang yg telah siap. Belum lagi bertuan.
     




Panjang mata - 9".
Besi - kon bearing.
Kayu - bintangor merah.
Harga - RM 200.00
- TELAH DI JUAL-





Panjang mata - 7 "
Besi - kon bearing
Kayu - sepetir
Harga - RM 160.00
-TELAH DI JUAL-





Panjang mata - 7"
Besi - kon bearing
Kayu - bintangor coklat
Harga - RM 160.00.
-TELAH DI JUAL-


Kali ini sarung parang ada di ukir dengan ukiran tertentu untuk menambah seri lagi. Makan masa gak nak ukir sebab masa terhad. Masa kat bengkel di gunakan untuk menyiapkan hulu sarong shj. Mengukir pula diluar bengkel. Contoh masa meniaga. Saya ni petang kat pasar malam. Time org lengang, saya buat ukiran. 
Bearing...ikut pengalaman saya yg tak berapa ni, bearing ada kelebihan tertentu. Dari segi tajam dan tahan. Bergantung pada tukang besi. Kalau nak mengasahnya plak, boleh tahan lamanya. Lenguh. Tapi kalau dah tajam....UMANGAAIII....kos plak agak tinggi berbanding dengan spring biasa. Yelah...kena beli bearing dulu. Pas tu antar ke tukang besi. Modal tuu....Saya cuma buat sarong je. Ada tukang yg mengenakan bayaran sampai RM 75 sebilah untuk mata shj. Cer pikior.....blom campor sarong lagi. Tapi walaupun mahal, insyaallah....mutu mata puas hati. 

Sekarang nih saya tengah menyiapkan sebilah keris. Untuk koleksi tambahan. Nanti saya update. Dan jika ada yg berminat boleh call saya. 



     

No comments:

Post a Comment